עשרת הדיברות להשקעה בביטקוין

0. לא חייבים דווקא להשקיע.

הרבה פעמים, בתקשורת ובשיח הציבורי, מדברים על ביטקוין ככלי השקעה – אפשר לקנות או למכור, השער עולה או יורד, מרוויחים או מפסידים. ביטקוין הוא *גם* זה, ואחד הדברים שניתן לעשות איתו הוא בהחלט להשקיע בו. אבל זה לא הדבר היחיד. ביטקוין הוא קודם כל מהפכה טכנולוגית-כלכלית-חברתית, ויש הרבה דרכים לקחת בה חלק – ללמוד על מה ביטקוין בא לעשות ואיך, להיות מעורים בקהילה שלו, לשלם ולקבל תשלום בביטקוין, להציע שירותים בתחום ולפתח את הטכנולוגיות העומדות בבסיסו.

1. להשקיע רק במה שמבינים.

יש אנשים המתפתים לקנות ביטקוין רק כי הם שמעו בחדשות שהשער עולה והם יכולים להתעשר מהשקעה בו. זו סיבה גרועה לקנות ביטקוין, ו“השקעה” כזו אינה שונה מהותית מהימור בקזינו.

בשביל לקבל החלטה לגבי השקעה בביטקוין בצורה מושכלת, צריך קודם כל ללמוד עליו ולהבין אותו.

עוד על כך כאן – https://www.bitcoin.org.il/מדוע-צריך-ללמוד-על-ביטקוין-לפני-שמשקיע/

2. להשקיע רק במה שמאמינים.

להבין את ביטקוין זה לא מספיק. צריך אחרי זה גם להאמין שזהו תחום בעל פוטנציאל בלתי ממומש, ושלכן ערך הביטקוין יעלה ככל שהפוטנציאל יתקרב למימושו.

זה בסדר גמור גם להגיע למסקנה הפוכה, שביטקוין נועד לכישלון, או לפחות להצלחה פחותה מזו שלה הוא זוכה כיום. במקרה זה, הצעד הנכון הוא פשוט לא להשקיע. יש אנשים שהגיעו למסקנה כזו – ועדיין קונים, מתוך מחשבה שיהיו “טיפשים” אחרים שיקנו ויעלו את השער. זוהי טעות.

3. להשקיע לטווח ארוך.

למידה על ביטקוין יכולה לספק תובנות לגבי ערכו רק בטווח הארוך. בטווח הקצר, השער של ביטקוין עולה ויורד בחדות, ממגוון סיבות או אף ללא כל סיבה. אין כל דרך לחזות את התנודות בטווח הקצר. ניסיון לתזמן את השוק – למכור כדי לקנות שוב כשהשער יירד, או לקנות מתוך כוונה למכור לאחר זמן קצר – הוא הימור לכל דבר, שיוביל ברוב המקרים להפסד.

לעומת זאת, אף אחת מעולם לא הפסידה מכך שקנתה ביטקוין והחזיקה אותו לאורך שנים.

עוד על התנודות ניתן לקרוא כאן – https://www.bitcoin.org.il/תמורות-בשער-הביטקוין/

4. להשקיע רק סכום שאתם יכולים להרשות לעצמכם להפסיד.

ביטקוין הוא השקעה ספקולטיבית מאד. אף אחד אינו יודע מה יהיה עתיד הביטקוין, וגורמים רבים יכולים להוביל למפלה זמנית או מתמשכת.

לכן, משיקולים פרקטיים ופסיכולוגיים, יש להשקיע רק סכום שלא יקרה לכם כלום אם תאבדו את כולו. כבר קרה מספר פעמים שביטקוין ירד לחמישית מערכו – תחשבו מה יהיה מצבכם אם 80% מהסכום שהשקעתם יירד לטימיון, ואם זה מצב קשה מנשוא, זה אומר שסכום ההשקעה גבוה מדי.

5. לפרוס את ההשקעה לאורך זמן.

אם החלטתם להשקיע ובחרתם איזה סכום אתם מעוניינים לשים, לא מומלץ לקנות את כל הסכום בבת אחת. סטטיסטית, קניה חד-פעמית בסכום גדול תגדיל את הסיכוי שנפלתם על שער גבוה באופן רגעי, מה שיוריד את סכום המטבעות הכולל שתקבלו. כמו כן, פריסה לאורך זמן תיתן לכם אפשרות להתרגל לאופן ההחזקה של ביטקוין, לפני שהסכומים נהיים משמעותיים.

אחת השיטות המקובלות היא DCA = Dollar Cost Averaging. כלומר, לקנות כל פרק זמן (למשל חודש) סכום קבוע בשקלים.

6. אם אין לך מפתח פרטי, אין לך ביטקוין.

ביטקוין נותן לכל אחת את היכולת להחזיק את המטבעות שלה בעצמה, מבלי להסתמך על אף גורם אחר. כדאי מאד לנצל את היכולת הזו, ולא להפקיד את המטבעות אצל צד שלישי כגון בורסה, ארנק “קסטודיאל” וכו’. אם אתם מפקידים מטבעות אצל מישהו אחר – הוא יכול לגנוב אותם, הוא יכול לאבד אותם, והוא יכול למנוע מכם שימוש במטבעות מסיבות משפטיות; ועל אף אחד מהתרחישים האלה אין לכם שליטה.

עוד על כך כאן – https://www.facebook.com/groups/Bitcoin.Israel.Community/permalink/725742424468638/

7. להיות מוכנים נפשית לרכבת ההרים.

כאמור, שער הביטקוין עולה ויורד כל הזמן. להתרגש מכל עליה, ולהצטער על כל ירידה, יכול להיות מאד שוחק נפשית.

אם אתם לא מרגישים שתוכלו לעמוד בכך, כדאי לוותר על ההשקעה, או לצמצם עוד יותר את סכום ההשקעה.

אם השקעתם, עליכם להבין את טבעו של התחום, ולסגל אדישות לתנודות האלה.

בפרט, קחו בחשבון שיבוא יום בו שער הביטקוין יירד בחדות. כשזה יקרה, כדאי לקחת בחשבון את התשובות כאן – https://www.facebook.com/groups/Bitcoin.Israel.Community/permalink/1259025104473698

8. היזהרו מהונאות.

עוד בשלב בו אתם מנסים לקנות ביטקוין, ייתכן וינסו לעקוץ אתכם, לשדוד אתכם, להביא לכם מטבעות מזויפים וכו’. שימו לב טוב-טוב ממי אתם קונים, ונקטו בצעדי הבטיחות הדרושים.

גם לאחר שקניתם ביטקוין, ייתכן וינסו לפתות אתכם עם כל מיני תוכניות השקעה. שימו לב טוב-טוב איפה אתם שמים את הכסף שלכם.

עוד על זיהוי הונאות השקעה כאן – https://www.bitcoin.org.il/עשרת-הדיברות-לזיהוי-הונאות-השקעה/

9. להתחיל עם ביטקוין, ורק אחר כך לחשוב על אלטים.

קיימים מטבעות אלרטנטיביים (“אלטים”) רבים שדומים לביטקוין במידה כזו או אחרת, וגם בהם ניתן להשקיע. כל הכללים לעיל חלים גם עליהם.

בפרט, אין להשקיע באלט מבלי להבין אותו – ומכיוון שביטקוין הוא הבסיס לכל התחום, אי אפשר להבין אלט מבלי הבנה מוצקה של ביטקוין. וההבנה בביטקוין יכולה להיות שלמה רק אם אתם מחזיקים ביטקוינים בעצמכם. לכן, אין מה להסתכל על אלטים לפני שהשקעתם בביטקוין.

גם אז – רבים מסתכלים על אלטים כאילו הם סוכריות בחנות ממתקים, שבאים ולוקחים חופן מכל סוג. זו טעות – אין להשקיע באלט רק כי הוא ברשימה של מטבעות שבאופנה כיום, אלא רק כי למדתם אותו לעומק, ומתוך ההבנה בו אתם מאמינים בהצלחתו ארוכת הטווח.

10. קחו אחריות על ההחלטות שלכם.

בסופו של דבר, את מחליטה או אתה מחליט כיצד להשקיע. אחרים יכולים לייעץ או לספק מידע, אבל ההחלטה בסוף היא שלכם.

לכל החלטה יש השלכות. אפשר לבחור להשקיע וכתוצאה מכך להרוויח – או להפסיד. אפשר לבחור לא להשקיע, וכתוצאה מכך להחמיץ הזדמנות לרווח – או להינצל מהפסד.

לא משנה מה תחליטו ומה תהיינה ההשלכות של זה, חשוב לקחת אחריות ולא להאשים אף אחד אם התוצאה אינה מה שציפיתם.

והכי חשוב – בין אם הרווחתם או הפסדתם, בין אם אתם כעת עשירים או עניים, לא לשכוח להנות מהדרך.