סיכום – עלייתו ונפילתו של SegWit2x

במשך מספר שנים התנהל דיון ער בקהילת הביטקוין לגבי מהי הדרך הטובה ביותר לשדרג את טכנולוגיית הביטקוין ולאפשר לה לתמוך במספר הולך וגדל של עסקאות.

קהילת הפיתוח הציעה פיתרון הקרוי SegWit שנועד להיות השלב הראשון בדרך לפתרון הבעיה, אך עקב סיבות שונות, ולמרות התמיכה של המפתחים ורוב המשתמשים, ההצעה נתקלה בהתנגדות בקרב מספר רב של כורים וחברות עסקיות בתחום.

כדי לקדם פיתרון למחלוקת, נציגים של מספר חברות נפגשי במאי 2017 בכנס בניו יורק, וניסחו מתוה פעולה הידוע כ"הסכם ניו יורק", סביבו ניסו לגבש תמיכה בקרב כלל התעשייה. הפרוטוקול החדש שהציעו קרוי SegWit2x, ולפיו בשלב ראשון יופעל SegWit, ובשלב שני תתבצע הגדלת הבלוקים בביטקוין מ-1MB ל-2MB.

הגדלת הבלוקים האמורה היא שינוי השובר תאימות לאחור ("הארד פורק"), מה שיצר התנגדות בקרב רוב הקהילה, במיוחד לאור לוח הזמנים החפוז שהוצע בתוכנית. כך למעשה הקהילה התפצלה ל-3 מחנות עיקריים:

1. אלו השוללים את SegWit מכל וכל, ולכן יצרו מטבע חדש, Bitcoin Cash, בו אין SegWit;
2. חותמי הסכם ניו יורק, שרצו לממש את SegWit2x;
3. רוב הקהילה, התומכים בשלב הראשון (SegWit) אך מתנגדים לשלב השני (2x).

הפעלת SegWit בוצעה באוגוסט, ומלבד המיעוט שבחר לעבור להשתמש ב – Bitcoin Cash, המטבע ביטקוין נשאר מאוחד. עם זאת, היה חשש כבד מהצפוי לקרות בנובמבר, אז המטבע היה צפוי להתפצל לשני מחנות גדולים שיילחמו האחד בשני מלחמת חורמה.

למרבה המזל, מלחמה זו נחסכה מאיתנו. מובילי הסכם ניו יורק הבינו שלא הצליחו לגבש קונצנזוס סביב התוכנית שלהם. במכתב משותף שהוציאו דמויות מפתח כגון מייק בלש, ג'יהאן וו, ג'ף גרזיק ואריק וורהיס, הם הבהירו שמעולם לא היתה כוונתם ליצור פילוג בקהילה, ולאור המצב הם ביטלו את תוכניתם להמשיך עם שלב ב' של מתווה SegWit2x.

כמובן שקיימים גם תומכים בהסכם שללא ספק התאכזבו לשמוע זאת, אך רוב הקהילה, בעולם ובמיוחד בארץ, התנגדו ל-SegWit2x ולניסיון להחליף את צוות הפיתוח, וחששו מההשלכות של הפיצול. לכן קהילת הביטקוין צהלה ושמחה בראותם יחד הודעה זו.

משעניין זה נפתר, הקהילה ממשיכה בחידושים טכנולוגיים אמיתיים לשיפור הסקלאביליות של ביטקוין, כגון Lightning Network ושיפורים נוספים. אם יהיה צורך גם בשינויים שוברי תאימות, הדבר יתבצע בתכנון מסודר, בלוח זמנים סביר ובהסכמה.