הודעה לציבור בדבר השבתת Mt. Gox

Mt. Gox, שהיתה בעבר זירת המסחר לביטקוין הגדולה בעולם, אינה פעילה כרגע ומראה מספר סימנים מדאיגים. לאחר חודשים של קשיים במשיכת דולרים המופקדים בזירה וקשיים אחרים, בשבועות האחרונים לא היה ניתן למשוך ביטקוינים מהזירה (כפי שהסברנו בהודעה קודמת). בימים האחרונים ערוץ הטוויטר של הזירה נמחק לחלוטין, והאתר הרשמי של החברה אינו זמין ובמקומו מוצגת הודעה לאקונית (במשך זמן-מה הוצג דף ריק). קיימות שמועות על פשיטת רגל של החברה, על גניבות בסכומים של מאות מיליוני דולרים ועל מסמך פנימי שהודלף המתאר לכאורה את דרך ניהול המשבר (כרגע אין סיבה להאמין שמסמך זה אמיתי). ההערכות בעולם הן שמי שהפקיד כספים בחשבון בזירה איבד את כספו.

איגוד הביטקוין הישראלי משתתף בצערם של מי שנפגע כתוצאה מהתרחשויות אלה.

חשוב לציין שאין לראות בתקרית זו עדות לגבי ביטקוין עצמו. ביטקוין הוא המטבע הדיגיטלי המבוזר הראשון בעולם. הוא מהווה אלטרנטיבה למערכת הכספית והבנקאית הקיימת, עם דגש על שקיפות, סחר חופשי והעצמה אישית. בין המאפיינים המהותיים שלו הוא היכולת של כל אדם לשמור את כספו בעצמו מבלי צורך לסמוך על צד שלישי. באמצעות מספר כללי בטיחות פשוטים אפשר ליתר את הצורך בהפקדת כספים בזירת מסחר לאורך זמן, ומומלץ לנצל יכולות אלה.

זירות מסחר אחרות לביטקוין עדיין מתפקדות כהלכה, ואנו מקווים שיופקו לקחים כיצד להפעיל זירת מסחר באופן הולם, וכיצד אנחנו כקהילה יכולים לדרוש זאת ממי שמספק לנו שירותים. כמובן גם שהשימוש הבסיסי בביטקוין ללא צד שלישי לא נפגע מכך.

אין זו הפעם הראשונה, והיא גם לא תהיה האחרונה, שבה אירוע כלשהו פוגע במכלול המערכת הכלכלית-חברתית סביב ביטקוין. החדשנות בטכנולוגיה נותנת לביטקוין את הכוח להתגבר על כל המכשולים ולהמשיך לפרוח.