האם כדאי לבצע כריית ביטקוין? – חלק ב'

כידוע, כשהכותרת למאמר היא שאלה, ברוב המקרים התשובה היא "לא". זה אינו יוצא מן הכלל. עבור רוב האנשים, אין מה לחפש בתחום הכריה. המצב כיום אינו שונה מהותית ממה שהיה לפני 7 שנים, בעת כתיבת המאמר הקודם בנושא.

עם זאת, לאחרונה נשאלת לעיתים גרסה של שאלה זו, ולפיכך נכון להרחיב. "האם למישהי שמאמינה בביטקוין, ומעוניינת להחזיק ביטקוין כהשקעה, כדאי לנסות לכרות אותם במקום לקנות אותם?"

התשובה היא בפירוש לא, מן הטעם הפשוט שכריה אינה הדרך הנכונה לתרגם את האמונה בביטקוין למעשים.

להאמין בביטקוין אומר, בין היתר, להאמין בטווח הארוך, ערכו יהיה משמעותית גבוה יותר מערכו עכשיו. מכיוון שאף אחד אינו נביא, ואינו יכול לחזות בדיוק מתי שער הביטקוין יעלה, כמה ולמה, אפשר רק להעריך שבאופן כללי, ככל שהזמן עובר, שער הביטקוין יהיה גבוה יותר בממוצע. המאמין צופה שבעוד חודש שער הביטקוין יהיה כנראה גבוה מהיום, ובעוד שנה השער יהיה כנראה גבוה מבעוד חודש.

לפי זה, מי שמאמינה בביטקוין, כדאי לה להשיג ביטקוינים עכשיו, לפני שהשער עולה (כמובן, עם כל ההזהרות הרגילות – לא להשקיע סכום גדול יותר ממה שאפשר להפסיד, לא להיחפז ולעשות טעויות וכו').

לעומת זאת, אם היא נכנסת לעסקי הכריה (ולא משנה באיזו דרך היא עושה זאת) – היא משקיעה עכשיו, אבל ביטקוינים היא תקבל בפריסה לאורך מספר שנים. אם השער יעלה כמו שחשבה, גם דרגת הקושי של הכריה תעלה בהתאם, ותפוקת הביטקוינים שלה תרד באופן יחסי. היא לא תהנה מכך שחזתה נכון את ההתפתחות של ביטקוין (למעט עליית השער של הביטקוינים שכרתה בחודשים הראשונים, אבל הם מעטים הרבה יותר ממה שיכלה להשיג אילו קנתה ביטקוינים).

למי השקעה בכריה יכולה להתאים יותר? למי שהאמונה שלו בביטקוין פושרת. הוא לא סבור שביטקוין ייעלם מן העולם בשנים הקרובות, אבל גם לא צופה לו הצלחה מסחררת ועליה מטאורית בשער. בהתאם להערכה זו, אין לו עניין בלקנות ביטקוינים, כי הוא אינו צופה שערכם יעלה משמעותית. אבל אם ישקיע בכריה, ויעשה זאת נכון ויעיל יותר מהמתחרים, זה יכול לספק לו הכנסה סולידית.

זה מכניס עניין נוסף – גם מי שמתאים לפרופיל הספקולטיבי שעבורו כריה יכולה להיות מעניינת, לא בטוח בכלל שכרייה רלוונטית עבורו. רבים שומעים על הצעות כריה בענן למינהן – בפשטות, הצעה לשלם למישהו כדי שיכרה עבורנו. כפי שנפוץ בתחום שלנו, במקרים רבים מדובר בהונאה לכל דבר. גם במקרים היותר לגיטימיים, עמלות התיווך תהפוכנה את העניין ללא משתלם. מי שמסוגל להרים מפעל כריה, כנראה גם מסוגל להשיג מימון לכך בלי צורך לפנות לאנשים פרטיים תמימים. הוא יעשה זאת רק אם המחיר שהוא גובה משאיר לו רווח מכובד – שבא כמובן על חשבון הלקוח. מכיוון שלכתחילה מדובר בעסק שרווחיותו אינה מובטחת, מחיר זה מטה את הכף כנגד כדאיות ההשקעה.

ברוב המקרים אין היתכנות להקים חוות כריה בישראל, שכן החשמל יקר, והכורה יתחרה מול כורים יעילים הרבה יותר – לכן, קושי הכריה יהיה כזה, שעלות החשמל כאן תעלה על ערך המטבעות המופקים.

גם עבור מי שיש לו הזדמנות מתאימה – למשל, הוא גר במדינה בה החשמל זול – כריה היא עסק מקצועי לכל דבר, שבשביל להצליח בו הכורה צריך לדעת מה הוא עושה, לפחות באותה מידה כמו המתחרים. לא כל אחד שמתעניין בביטקוין צריך לרוץ לכרות, בדיוק כמו שלא כל מי שאוהב לאכול גבינה צריך להפוך לגבן.