מה זה בלוק אקספלורר, ולמה זה טוב?

בלוק אקסלפורר הוא סוג של אתר אינטרנט, המציג נתונים על התוכן של בלוקים בשרשרת הבלוקים של ביטקוין (או של מטבע אחר).

לאתרים מסוג זה היסטוריה ארוכה ועניפה. האתר הראשון בקטגוריה היה blockexplorer dot com, שפותח ע"י תיימוס, מראשוני הביטקוינרים והמנהל של פורום הביטקוין. מאז האתר הזה עבר בעלות, וקמו אתרים רבים דומים לו – הידוע ביותר הוא כנראה blockchain dot info. אתמול יצא מהניילונים בלוק אקספלורר חדש של חברת Blockstream עם שלל תכונות מתקדמות (זמין גם בעברית).

לרגל הודעה חגיגית זו נשאלת השאלה – מה זה בכלל, ולמה אנחנו צריכים משהו כזה?

קודם כל, חשוב להדגיש שאתרים מסוג זה אינם שולטים בבלוקצ'יין ואינם בעלי פריווילגיה מיוחדת להיחשף לסודותיה הכמוסים של השרשרת. ביטקוין הוא מטבע מבוזר, המבוסס על רשת המורכבת ממספר צמתים (מחשבים המחוברים למחשבים אחרים) שלכל אחד מהם עותק מלא של השרשרת. כל אחד יכול להצטרף כצומת ולקבל את כל המידע הפומבי. כל מה שאתרי אקספלורר עושים זה להפעיל צומת משל עצמם, באמצעותו הם מקבלים את המידע, ולהנגיש את המידע לקהל הרחב באמצעות אתר אינטרנט פשוט להחריד וקל להפעלה.

לכאורה, נראה תמוה שנצטרך משהו כזה. כל הרעיון בביטקוין הוא שלא צריך לסמוך על שירותי צד שלישי. כל אחד יכול – וצריך – להשתמש בביטקוין באמצעות תוכנה לוקאלית המופעלת אצלו על המחשב, המשאירה אותו בשליטה. את זה הוא יעשה אחרי שהוא בדק בעצמו כל שורת קוד וקימפל מהמקור (אוקיי, אולי קצת הגזמתי עם הקטע האחרון).

אבל תיאוריה לחוד ומציאות לחוד, והתוכנות הלוקאליות לפעמים לא עושות בדיוק את מה שאנחנו רוצים מהן. במקרה כזה עוזר שיש "תמיכה" בדמות שירות מידע צד שלישי בלתי תלוי. במאמר זה ננסה להבין כמה מהשימושים הנ"ל.

הפעולה הבסיסית ביותר שניתן לעשות עם אקספלורר היא להכניס מזהה טרנסאקציה (txid) ולקבל את כל המידע עליה – כמה כסף עבר מאילו כתובות לאילו כתובות, מתי בערך היא קרתה, לאיזה בלוק היא נכנסה (אם בכלל) וכמה אישורים יש לה, מה הגודל שלה בבייטים וביחידות משקל, כמה עמלה שולמה עבורה (סה"כ, ובאופן יחסי ביחידות sat/B או sat/WU) וכו'.

ניתן גם להכניס כתובת ולראות את כל הפעולות המערבות את אותה כתובת. ניתן להכניס מספר בלוק ולראות את כל הפעולות הכלולות בו (לרבות טרנסאקציית היצירה). ניתן גם לראות בלייב את הבלוקים והטרנסאקציות האחרונות.

מקרה השימוש הבסיסי ביותר הוא כזה: מישהי שילמה לי ביטקוין, אבל אני לא רואה את זה. אני לא יודע מה הבעיה – האם היא בכלל לא שלחה? האם היא ניסתה לשלוח וזה לא שודר ברשת? האם זה לא נכנס לבלוק בגלל עמלה נמוכה מדי? האם הכל בסדר עם הפעולה, ותוכנת הארנק הלוקאלית שלי פשוט לא מציגה אותה – כי יש בה באג? כי היא לא מסונכרנת? כי טעיתי בכתובת?

כאמור, התוכנות אינן מושלמות, ואי אפשר לפסול בעיות הקשורות בתוכנה. במקרה כזה טוב לקבל דעה שנייה מאתר חיצוני שאינו תלוי בתוכנה או בארנק הספציפיים שלי, ולראות מה הוא רואה. אם אנו רואים בבלוק אקספלורר שהפעולה כלל לא מוכרת, או מוכרת אבל ללא אישור, או מאושרת, אפשר לצמצם כך את החיפוש אחר הבעיה. ניתן גם לראות את העמלה היחסית, ולהשוות לעמלות של פעולות אחרות כדי להעריך את הסיכויים לכניסה בבלוק קרוב.

כמובן, כל זה תקף לא רק כשמשלמים לי, אלא כשאני מנסה לשלם ולא יודע אם הפעולה נקלטה.

זה מועיל במיוחד במקרה של סכסוך בין שני צדדים, לגבי אם תשלום עבר או לא – בין אם בשוגג עקב תקלה טכנית אצל אחד הצדדים (מישהו ניסה לשלוח וזה לא נשלח, או מישהו שלח והשני לא רואה שקיבל), או במזיד עקב ניסיון הונאה. הצד ששלח יכול פשוט לתת לינק לדף באקספלורר (שהוא צד בלתי תלוי הנותן שירות טכני) ולהראות את הפעולה. ומנגד, אם התשלום לא התקבל, אפשר להראות את הדף באקספלורר המפרט את כל הפעולות הקשורות בכתובת, ולהיווכח שהפעולה המיוחלת אינה קיימת ברשת.

הסתכלות על הדף המפרט את הפעולות באחת הכתובות שלי יכול לספק תובנות לגבי הדרך בה הכספים מתגלגלים אצלי. זה מידע שעקרונית הארנק הלוקאלי שלי יכול להציג, אבל לא תמיד יש לו אותן פונקציות ממשקיות שיש באתר האקספלורר.

אפשר להסתכל גם על כתובות של מישהו אחר ולראות את התנועות בהן. למשל, אם יש כתובת פומבית לתרומות, אפשר להעריך כמה כסף נתרם, וכן האם הכסף עדיין שוכב שם או שנעשה בו שימוש כלשהו.

יש גם חשיבות רבה באקספלוררים עבור מתחילים, שמנסים להבין איך כל המערכת עובדת, איך כל טרנסאקציה תלויה באחרת וכו'. לשבת מול אקספלורר, לעקוב אחרי כל מיני לינקים ולשחק עם זה זו כנראה הדרך הטובה ביותר ללמוד.

יש למידע כמובן חשיבות גדולה בכל הנוגע למעקב אחר taint ומניעת הלבנת הון. אם אני רוצה לבדוק שכסף לא הגיע ממקורות חשודים, או לנסות להתחקות אחר מסלול הכסף במקרים של פשיעה, ניתן להיעזר באקספלורר. להבדיל, אם מישהו מנסה לתרום לעמותה שלך בסתר כמו יהודי טוב, אבל אתה חייב לדעת את זהותו כדי להוציא לו קבלה לפי החוק, לפעמים ניתן לעשות זאת באמצעות המידע על מסלולי הכסף.

ניתן ללמוד על כל מיני פעולות מהעבר, כמו למשל הטרנסאקציה הראשונה בה סאטושי העביר מטבעות להאל פיני.

אפשר באקספלורר לקבל גם מידע אגרגטיבי. למשל, על כל בלוק הוא מציין כמה עמלות שולמו בו סה"כ, ניתן להשתמש בזה בשביל ניתוחים והערכות לגבי שוק הכריה והתמורות בו. ניתן להשתמש במידע על חותמות הזמן של הבלוקים בשביל להעריך מתי תתקיים מסיבת חציית הבלוק הבאה.

כמו כן, האקספלוררים מציעים גם API עבור תוכנות שונות שמשתמשות במידע בכל מיני דרכים, כמו אישור קבלת תשלום, ויזואליזציות של המידע וכו'.

לסיכום, קיימות דרכים רבות בהן ניתן ורצוי להשתמש באתרי בלוק אקספלורר, וכל המרבה באקספלוררים איכותיים, הרי זה מקדם פיתרון.