חציית בלוק הביטקוין השלישית

בעוד מספר שעות מרגע כתיבת שורות אלה, בליל ל"ג בעומר תש"פ, תתרחש חציית בלוק הביטקוין השלישית.

ביטקוין הוא מטבע מבוזר, ובניגוד למטבעות ממשלתיים – עבורם יש בנק מרכזי שמחליט בכל רגע על מדיניות מוניטרית – האופן בו מטבעות הביטקוין נכנסים למחזור צריך להיקבע מראש בחוקי הפרוטוקול שעליהם כל משתמשי המטבע מסכימים.

קודם כל, נקבע שתהיה כמות סופית של ביטקוינים – לעולם לא יהיו יותר מ-21 מיליון מטבעות. זה נובע מההשפעה של האסכולה הכלכלית האוסטרית, מהרצון שהמטבע יוכל לשמור על ערכו ללא שחיקה, וההעדפה למנגנון פשוט – מספר סופי הוא פשוט יותר להבנה מכל חוק אחר. המספר עצמו "21 מיליון" די חסר משמעות, מה שחשוב הוא עצם זה שמדובר במספר סופי וידוע מראש. הסבר על איך בכל זאת הגיעו למספר זה ניתן למצוא כאן.

בנוסף היה צריך להחליט על הקצב בו המטבעות נכנסים למחזור עד שמגיעים לכמות הכוללת. אם הקצב יהיה מהיר מדי – ורוב המטבעות יווצרו בסמוך להשקה – זה ירכז יותר מדי מטבעות אצל יחידי סגולה ששמעו על ביטקוין ברגעיו הראשונים, וייצור ריכוזיות שתפגע בערכי המטבע וביכולת הצמיחה שלו. אם הקצב יהיה איטי מדי, זה יגדיל את כמות המשאבים המבוזבזת על כריה, ויאריך את התקופה בה כלכלת הביטקוין פועלת לפי חוקים אינפלציוניים ושחיקה מתמדת בערך הכסף.

המנגנון שנבחר כדי לאזן בין מצבי הקיצון, הוא חציית הבלוק. כריית הביטקוין התחילה ב-50 ביטקוינים חדשים לכל בלוק (המגיע אחת ל-10 דקות בממוצע, מה שמוביל ל-7200 ביטקוינים חדשים ביום); אחת לתקופה, קצב הייצור יורד בחצי. מ-50 ל-25, ואז ל-12.5, וכך הלאה.

פרק הזמן שנבחר עבור כל חצייה הוא 210,000 בלוקים, שהם כ-4 שנים.

על ההשפעה הריאלית של החצייה התקופתית על שוק הביטקוין אפשר להתווכח, אבל דבר אחד בטוח – מדובר באירוע נדיר שמסמל את המדיניות המוניטרית של ביטקוין, את היכולת שלו לקיים את המדיניות הזו בצורה מבוזרת, את הדבקות של כל המשתתפים במערכת בחוקים שעליהם הסכימו מראש, ואת העמידות של הרשת כנגד ניסיונת השחתה. כל אלה הופכים את החציה לסיבה למסיבה.

קהילת הביטקוין הישראלית היא אור לגויים בכל הנוגע לחגיגות לציון אירועים חשובים בתולדות הביטקוין. בחציה הראשונה ב-2012, כשעוד מעטים היו האנשים בעולם ששמעו על ביטקוין, כ-10 מהפעילים הלהוטים ביותר התאספו כדי לציין את האירוע. בחציה השניה ב-2016, קיימנו מסיבה מרגשת עם כ-240 משתתפים ושלל אטרקציות, כמו שניתן לראות בסרטונים כאן וכאן.

את החצייה השלישית של 2020, בה התגמול לבלוק יירד מ-12.5 ביטקוין ל-6.25, תכננו לחגוג במסיבה ענקית המיועדת ל-2000 איש. למרבה הצער קרו דברים אחרים בשנה זו, מה שגרם לדחיית המסיבה עד להודעה חדשה.

אבל זה לא אומר שאי אפשר עדיין לציין את האירוע, איש איש בביטחון של ביתו. ניפגש הלילה כולנו באופן דיגיטלי, נדבר על סיפור חציית הבלוק, ונקיים שלל טקסים ברוח התקופה. את הפרטים המלאים ניתן למצוא באירוע כאן.