המדריך – מה לעשות כשהבנק מסרב לתת לכם שירות?

***עדכון ינואר 2021.
המדריך עדיין רלוונטי, ניתן להתלונן על הבנקים כפי שמוסבר בהמשך.
דיווח מהיר לאיגוד הביטקוין אפשר להזין בטופס הזה. ככל שיותר אנשים ידווחו לנו כך נוכל להראות את עומק הבעיה והדחיפות שלה לרגולטורים הרלוונטים.
בנוסף, אספנו רשימה של רואי חשבון ועורכי דין שמתעסקים בתחום הביטקוין בישראל – אתם מוזמנים להתייעץ איתם. קישור לרשימה


בקהילת המטבעות הקריפטוגרפיים נתקלים לא אחת בסירוב של הבנקים המסחריים בישראל לספק שירות; אם זה פתיחת חשבון או העברת כספים לצד ג' או קבלת כספים מצד ג'.
אמנם הבנקים מחוייבים לספק שירותים אלה, אך הם גם מחוייבים לעמוד בדרישות החוק בנושא איסור הלבנת הון ומימון טרור – דרישות שלעתים בצדק ופעמים רבות שלא בצדק מובילות לסירוב לספק שירות.
אז מה עושים? גם מגישים תלונות (תכף נסביר איך), וגם מיידעים את איגוד הביטקוין על כל אירוע (אנחנו פועלים באופן מרוכז מול הרגולטורים – גם את זה נסביר).

שלב א' – פניה לקבלת שירות ואיסוף מידע
כבר בשלב בקשת השירות מהבנק, חשוב לפעול באופן מסודר, "ממוסמך" ככל הניתן, תוך שמירה קפדנית של כל הפרטים על האירוע.
כיתבו לעצמכם לתזכורת פרטים מלאים על כל שיחה בעל-פה עם כל נציג של הבנק: איזה בנק; איזה סניף; עם מי בדיוק דיברתם; מה אמר נציג הבנק; מה אתם אמרתם.
לאורך כל התהליך:
אם אתם מתנהלים מול הבנק בשיחות טלפון – הקליטו את השיחות ושימרו את ההקלטות.
נסו להתנהל בכתב מול הבנק. כיתבו לבנק מהו השירות שאתם רוצים, ואם אתם מקבלים סירוב בשיחה בעל-פה – בקשו לקבל גם בכתב.
אם קיבלתם סירוב ללא נימוקים, בקשו (בכתב ובעל-פה) לקבל נימוקים לסירוב.

שלב ב' – הגשת תלונה לנציב תלונות הציבור של הבנק ולאיגוד הביטקוין
בפיקוח על הבנקים שבבנק ישראל יש יחידה לפניות הציבור. אבל הפיקוח על הבנקים לא יטפל בתלונה שלכם אלא אם הגשתם קודם לכן תלונה לנציב תלונות הציבור בבנק המסחרי עצמו (זה שסירב לתת לכם שירות)! לכן אין טעם לפנות לפיקוח על הבנקים לפני שהגשתם תלונה בבנק עצמו – זה סתם בזבוז זמן.
הגשת תלונה לנציב תלונות הציבור של הבנק – באתר בנק ישראל יש רשימה של נציבי תלונות הציבור בכל אחד מהבנקים עם כתובות דוא"ל (ומספרי פקס למי שמתעקש). שילחו תלונה מסודרת, שמפרטת את המידע שרשמתם ושמרתם בשלב א'.
העברת התלונה לאיגוד הביטקוין – איגוד הביטקוין נמצא בקשר עם הרגולטורים השונים. אנחנו לא מתיימרים לטפל באופן אינדיבידואלי בתלונות, אבל אנחנו כן מעבירים ריכוז של התלונות ודנים בתופעות שעולות מהן (ולפעמים זה גם יקדם מקרים אינדיבידואליים). זהו כלי שמציף לרגולטורים את התופעות הרוחביות ומאפשר דיון חשוב ועקרוני בתוך גופי הפיקוח ועם האיגוד. שילחו את התלונה שלכם אל גב' נעה משיח בכתובת [email protected] . או ישירות על גבי הטופס הזה. בבקשה ציינו האם ניתן להעביר את התלונה לרגולטורים תוך ציון שמכם או רק כתלונה אנונימית.

שלב ג' – הגשת תלונה לפיקוח על הבנקים
אם הגשתם תלונה לנציב תלונות הציבור של הבנק, וקיבלתם מענה לא מספק או שלא קיבלתם מענה כלל תוך זמן סביר – אתם יכולים להגיש תלונה לפיקוח על הבנקים. תלונות לפיקוח על הבנקים מגישים בפקס או בטופס מקוון בדף של היחידה לפניות הציבור.

עו"ד אמיר ונג, שותף במשרד גולדפרב זליגמן ושות'