תמורות בשער הביטקוין

שער הביטקוין משתנה כל הזמן.

אחד הנתונים המעניינים ביותר את מי שבוחן את עולם הביטקוין, הוא שער ההמרה בינו לבין מטבעות מסורתיים. השער מבטא בצורה תמציתית את היקף התופעה ואת גודל הכלכלה הדיגיטלית החדשה העומדת מאחורי ביטקוין. בנוסף, עבור מי שהשקיע במטבע, לתמורות בשער יש השפעה ישירה על הכיס.

הבעיה היא, שמכיוון שביטקוין עדיין אינו בשימוש נרחב, השער שלו ספקולטיבי מאד – הוא מושפע פחות מהשימוש בביטקוין בפועל כיום, ויותר מהאמונה שיבוא יום בו השימוש בביטקוין יהיה נפוץ. אמונה היא דבר הפכפך – היא יכולה להשתנות ממגוון סיבות או ללא כל סיבה. לכן גם שער הביטקוין עולה ויורד כל הזמן, ורוב האנשים מתקשים להבין באיזו קלות הוא יכול להשתנות.

זהו סיפור שחוזר על עצמו פעמים אינספור. כתוצאה מצמיחה והתבססות של המטבע, שערו עולה. העליה בשער נותנת זריקת מרץ למאמינים בו, הסבורים שהוא ימשיך את העליה. הם קונים עוד ומעלים את השער יותר. השער שובר שיאים, והדבר מזמין גל של חשיפה תקשורתית, המושך מצטרפים חדשים לתחום שגם הם משקיעים במטבע ומעלים את ערכו. תופעה זו מזינה את עצמה עד שמגיעים לשער מוגזם שאינו בר-קיימא. אז מגיע התיקון, ירידה של השער לערכים סבירים יותר. הירידה בשער יוצרת חששות לגבי עתיד המטבע, תחזיות שהוא ימשיך לרדת, וחשיפה תקשורתית שלילית – מה שמעודד אנשים למכור ולהוריד את השער עוד יותר. זה ממשיך עד שמגיעים לשפל. אז השער חוזר לעלות בצורה מתונה יותר, ותוך זמן-מה הוא מתייצב על ערך שמשקף את היקף התעשייה והקהילה ואת האינדיקטורים ארוכי-הטווח לאמונה במטבע.

ביוני 2011 שער הביטקוין הגיע לשיא של $32, חודשיים לאחר ששערו היה $1 בלבד. לאחר מכן הוא ירד עד לשפל של $2 בנובמבר. התקשורת מיהרה להספיד את ביטקוין, ולספר על כך שהוא נכשל ואיבד כל התעניינות מלבד בודדים המשוגעים לדבר. מביני דבר הסבירו שתמורות אלו הם חבלי לידה טבעיים ושביטקוין כמערכת ממשיך לפעול ולהתפתח במלוא המרץ, אך נפלו על אוזן ערלה.

את שנת 2013 פתח ביטקוין עם שער של $13. באפריל השער עלה במהרה עד לשיא חדש של $266, אך לאחר מכן ירד בצורה חדה ל-$70. זינוק נוסף היה בנובמבר אותה שנה, שהוביל לשיא של $1130. הירידה לא איחרה לבוא, ובינואר 2015 נרשם שפל חדש של $190.

משם הוא המשיך לטפס בהדרגה, עד שנת 2017 בה שוב זכינו לראות תמורות חדות. בתחילת השנה השער היה $1000, וביוני נרשם שיא חדש של $2900. מאז השער ירד לאיזור ה-$2200, ובזמן כתיבת שורות אלה אנחנו עדיין ממתינים לראות כיצד העניין התפתח.

כמובן שבנוסף לתמורות קיצוניות אלה (שנהיות מתונות יותר ככל שביטקוין נהיה בשל יותר), קיימת גם תנודתיות יומית גדולה. השער עולה ויורד כל הזמן, וברוב המקרים אי אפשר להצביע על סיבה מיוחדת לשינוי כזה או אחר. שינויים בשער לא צריכים סיבה.

אנשים שכבר נמצאים בעולם הביטקוין זמן-מה (או למודי ניסיון מתחומי השקעה אחרים), מכירים את העניין ולא מתרגשים מכל תנודה. אבל לחדשים בתחום בד"כ אין הפרספקטיבה המתאימה. הם מכירים את השער שהיה בתקופה בה נכנסו לביטקוין ואינם מודעים להיסטוריה. כל שינוי יוצר מציאות חדשה המעוררת תגובה חזקה וצורך להבין את פשר העניין. אם מדובר בירידה, בהרבה מקרים הדבר מוביל לפאניקה ולתחושה שהאפוקליפסה הגיעה.

אולי התבוננות בהיסטוריית השער יכולה לחדד את הפרספקטיבה. כאן, למשל, ניתן לראות גרף של השער ב-6 השנים האחרונות, בסקלה לוגריתמית. מומלץ לבחון את הגרף היטב, ואף לעיין בטבלת הנתונים המספריים המקושרת אליו. כך ניתן לראות, למשל, ששינוי של כ-20% בשער – שבזמן אמת נראה כאירוע דרמטי ומשנה סדרי עולם – אינו אלא קוץ קטן בגרף במבט אובייקטיבי לאחור.

חשוב גם להבין שאף אחד אינו נביא, וגם אם אנו מבינים את המנגנונים הגורמים לתנודות, בשום נקודת זמן אין מישהו שיודע לומר בוודאות מה יהיה בעתיד. אם היתה עליה היא יכולה להמשיך או להתחלף בירידה, ואם היתה ירידה היא יכולה להמשיך או להתחלף בעליה. חשוב לעמוד בפיתוי להתיימר לנבא את מגמת השער בטווח הקצר.

בעת האחרונה מתנהל שיח ציבורי לא רק סביב מטבע הביטקוין, אלא גם סביב מטבעות ואסימונים נוספים בעולם זה. גם השער שלהם משתנה בתנודתיות, גדולה אף יותר. כמובן שכל האמור לעיל תקף גם לגביהם, וביתר שאת. דוגמה בולטת היא מטבע האתריום, שבחצי הראשון של שנת 2017 השלים עליה קיצונית של פי 50 בשער, עם ירידה חדה לאחר השיא.

מה אנו למדים? הארכנו במילים על השער, בשביל להסביר שהשער הוא לא מה שבאמת מעניין. מה שמעניין זו הטכנולוגיה, מה שהיא מאפשרת, המהפכה שהיא מבשרת וההתקדמות בשימוש בה בפועל. מאפיינים אלה אינם משתנים באותה תדירות כמו השער.

אם כבר בחרנו להסתכל בשער, חשוב לשים דגש על מגמות ארוכות-טווח ולא על שינויים יומיים. השער עולה ויורד כל הזמן ללא סיבה, ואין צורך לחפש סיבות. גם אין להתרגש מהשינויים, להתלהב מהעליות ולהילחץ מהירידות. גם אם השקעתם, ראו זו כהשקעה לטווח ארוך ואל תקדישו תשומת לב לאיך כל תנודה משפיעה עליכם. בעוד מספר שנים כשתסתכלו לאחור, מה שיישאר זו הבשורה האמיתית שביטקוין מביא – וכל התמורות האלה בשער תהיינה כלא היו.