איפה קונים ביטקוינים?

עדכון: קיים גם מאמר בנושא זה בוויקי, מומלץ לבדוק גם אותו.

אם אתם מעוניינים לקנות באחת החנויות המקבלות תשלומים בביטקוין, או שהחלטתם שכדאי להשקיע בביטקוין, או שאתם חפצים לקחת חלק במהפכה גם ללא תועלת מעשית נראית לעין – השלב הראשון הוא להשיג כך או אחרת כמות כלשהי של ביטקוינים. עבור מרבית האנשים, הדרך הזמינה והיעילה ביותר לעשות זאת היא לקנות ביטקוינים ולשלם תמורתם באחד המטבעות המסורתיים, כגון שקלים, דולרים וכו'.

חשוב להבין שאין שום מנגנון מובנה במערכת הביטקוין עצמה להמרה בין ביטקוינים למטבעות אחרים (וגם לא יכול להיות, שכן ביטקוין הוא דיגיטלי ומבוזר, בעוד שקלים ודולרים לא). המערכת מאפשרת אחזקה והעברה של ביטקוינים; בשביל לקנות אותם צריך מישהו שיסכים להעביר אליכם ביטקוינים בתמורה לתשלום שתיתנו לו. קיימים מספר מקומות המיועדים להפגיש בין קונים למוכרים, כגון מדור המרת המטבע בפורום הביטקוין הראשי, מערכת bitcoin-otc שבאה עם פנקס הזמנות ושיטת דירוג משתמשים או Localbitcoins המאפשר להפגיש אנשים על בסיס מיקום גיאוגרפי.

עם זאת, רוב פעולות ההמרה מתבצעות דרך זירות מסחר כגון Bitstamp, המתווכת בין קונים למוכרים. זהו מעין בנק המאפשר פתיחת חשבון והפקדה של דולרים או ביטקוינים; מי שיש לו דולרים בחשבון יכול לתת הוראה לקנות ביטקוינים, והמערכת דואגת אוטמטית לשדך הוראה זו עם הוראה של משתמשים אחרים המעוניינים למכור. לאחר הקנייה ניתן למשוך את הביטקוינים מהחשבון ב – Bitstamp אל ארנק הביטקוין הפרטי. מכיוון שזוהי זירת המסחר הגדולה ביותר, השער בו הביטקוין נסחר בה מהווה בפועל את המדד העיקרי לערך של כל ביטקוין. קיימות זירות מסחר נוספות הפועלות על עיקרון דומה.

לא ניתן להשתמש בשיטות התשלום המוכרות למסחר באינטרנט, כגון כרטיסי אשראי ו-PayPal, בשביל לבצע הפקדה של דולרים ב-Bitstamp. זאת ממספר סיבות, ביניהן היכולת לבצע ביטול עסקה באמצעים אלה, והעמלות הגבוהות שאינן מתאימות להמרת מטבע. קיימות מספר דרכים לבצע הפקדה, אך רבות מהן רלוונטיות רק לארה"ב או אירופה – עבור לקוחות מהארץ האפשרות הבולטת ביותר היא ביצוע העברה בנקאית בינלאומית דרך מערכת SWIFT. מכיוון שהעמלה על פעולה כזאת היא עשרות דולרים, השימוש ב-Bitstamp מתאים בעיקר עבור הזמנות גדולות במיוחד או עבור מסחר יומי.

בארץ קיימים מספר חלפנים המאפשרים קניה ומכירה של ביטקוינים תמורת העברה בנקאית בארץ בשקלים (ראו רשימה בויקי בקישור לעיל). מאחורי הקלעים השירותים מבצעים פעולות בזירות בחו"ל אך נהנים מהנחות כמות בהשוואה למשתמש הטיפוסי. העמלות עבור השירות שונות עבור קניה ומכירה ומשתנות מעת לעת בהתאם לתנאי השוק; עם זאת, עבור פעולות שאינן גדולות מאד העלות הכוללת נמוכה יותר מאשר בשימוש בזירות בחו"ל.

עקב מחסומים של הבנקים בישראל שירותים אלה נתקלים בקשיים; בפרט, השירות הותיק בארץ מסוג זה, ביטקויל (Bitcoil), אינו פעיל כעת. (גילוי נאות: ביטקויל נמצא בבעלות כותב המאמר.)

סוחרים מתקדמים יתעניינו כנראה בפלטפורמה המאפשרת מסחר ממונף (margin trading). וכך להכפיל את הרווח והסיכון בהשקעה בביטקוין, או להיפך, למכור בחסר לצורך גידור או הימור נגד המטבע. היו בעבר זירות מסחר כאלה שלמרבה הצער נסגרו, אך צפויות לקום נוספות בקרוב.

קיימות דרכים רבות נוספות לקנות ביטקוינים, העשויות להתאים לצרכים שונים. את הרשימה המלאה ניתן למצוא כאן.