למה כדאי להשקיע בביטקוין – חלק 1

הנטייה הטבעית של הרבה אנשים ששומעים על ביטקוין היא לחשוב שזה איזשהו סוג של הונאת פונזי או תרמית פירמידה. אחרי הכל, יש פה "כסף שנוצר מהאוויר", אז למה שהוא יהיה שווה משהו, נכון? מסיבה זו רוב "ותיקי הביטקוין"  נמנעים מלדבר על ביטקוין כשהשקעה, מחשש שירתיעו אנשים.

הפוסט הזה בא לעשות דווקא ההפך, ולהסביר כמה סיבות שבגללן כדאי לכל בן אדם רציונלי להשקיע סכום כסף כלשהו בביטקוין.

ביטקוין, ביסודו, מבוסס על הסכמה בין אנשים שרישום דיגיטלי מסויים מייצג ערך. בהתחלה, הביטקויינים הראשונים שיוצרו ע"י סטושי ושאר ה-"early adopters" לא היו שווים כלום, והם היו בגדר ניסוי בטכנולוגיה חדשה. אח"כ, אחרי שאנשים התחילו להבין שיש פה משהו מעניין, נוצר להם ערך ראשוני נמוך. אנשים רצו להשיג ביטקוין, והיו מוכנים לשלם עבורם! התחיל להיווצר שוק (Mt. Gox היה הראשון, מאז נפתחו עוד הרבה). אנשים הבינו שביטקוין, כבר היום, נותן משהו שאף חברה או מוסד אחר לא נותן – היכולת של האדם הפרטי לשלוט באופן מוחלט בכסף שלו. תקריות כמו איסור על תרומות לוויקיליקס והוראה מצד PayPal להשמיד כינור עתיק בשביל לקבל החזר כספי מבהירות את החסרונות של מתן שליטה על הכסף שלך לגוף צד שלישי. העמלות השרירותיות שגופים כאלה גובים (PayPal לדוגמא גובים לפחות 3.4% על סך עסקות חודשי עד $5000, בנקים גובים סכומי עתק על העברות כספים לחו"ל או על הפקדה בנאמנות – Escrow) גם כן מראות שבעיקרון, המוסדות הקיימים עושים מה שהם יכולים כדי להוציא כמה שיותר כסף מהאזרחים, והתחרות בינהם היא מינימלית. בנוסף, הבנקים משתמשים בהמון מערכות ייעודיות שנתפרו לעבוד ביחד כטלאי על טלאי, מה שגורם לכך שהעברות כספים ממדינה למדינה לוקחות לעיתים סדר גודל של ימים, ללא סיבה טובה.

כאן בעצם נכנס היתרון הגדול של ביטקוין. ביטקוין מאפשר תחרות אבסולוטית על שירותי העברת כספים – כל בנאדם פרטי שכורה ביטקוין משמש כשירות העברת כספים זעיר, ואנשים בכל רחבי העולם מתחרים בינהם על מתן השירות. הדבר מבטיח שעמלות ההעברה יישארו אפסייות גם בעתיד הנראה לעין – אפשר להעביר סכומים זעירים או סכומי עתק בקלות מנקודה לנקודה תוך שעה. אף חברה או גורם לא מחזיק את הכסף שלך אצלו, ולא יכול להכתיב לך מה לעשות איתו. ביטקוין היום נמצא בשלב ה-"אלפא", או הוכחת היתכנות. הפרוטוקול רץ כבר למעלה מ-3 שנים ומגלגל מליוני דולרים, אבל עדיין סובל מבעיות אבטחה – אם אתה שומר את הכסף שלך על המחשב, אז כל סוס טרויאני שפורץ אליך יכול לגנוב לך את הכסף, ואין לך מה לעשות בנידון. משתמשים מתוחכמים יכולים אמנם להגן על הכסף שלהם תוך שימוש במחשב נוסף ייעודי, או באמצעי אבטחה אחרים כגון אימות דו שלבי, אבל אין ספק שלמשתמש הפשוט ביטקוין עדיין מסובך ומסוכן מדי.

 

… וזה מצויין לכם.

 

טכנולוגיה שהיא פשוטה ונוחה לשימוש, היא בדרך כלל כבר פרוסה בכל מקום, ולא מהווה הזדמנות השקעה מבטיחה. אם מישהו היה פונה אליכם ומבקש שתשקיעו בסטארטאפ שלו שמאפשר לאנשים לעשות video chat או לשלוח קבצים אחד לשני באינטרנט, כנראה שלא הייתם נדלקים, כי הפעולות הנ"ל היום כבר נורא פשוטות ונפוצות. לאינטרנט עצמו לקחת סדר גודל של 10+ שנים להיכנס לשימוש נרחב, ובהתחלה היה נחלתם של האקרים, גיקים, וחוקרי אקדמיה בלבד. חברת הייעוץ גרטנר הפיקה את הגרף הבא, שממדל שימושיות של טכנולוגיות חדשות:

אנחנו כמובן לא יודעים עד כמה ביטקוין מתאים למודל הזה, ובאיזה נקודה אנחנו נמצאים עליו, אבל הנקודה שחשוב לזכור זה שבהערכת טכנולוגיה חדשה יש להסתכל קדימה על הפוטנציאל, ולא על הדור הנוכחי של המימוש. החזון של ביטקוין הוא להפוך למטבע אוניברסלי, שיחליף בעתיד את שאר המטבעות, ויהיה בסיס לכלכלה מאוחדת לכדור הארץ. כמובן שיש מרחק אדיר בין המצב היום לעתיד הוורוד הזה, אבל אין סיבה עקרונית שהתרחיש הנ"ל לא ייתרחש. ובהתאם לחוק ה"אין ארוחות חינם", איפה שיש סיכון, טכנולוגיה צעירה ולא בשלה, והמון אינפורמציה שהציבור עדיין לא עיכל, יש גם פוטנציאל רווח גדול.

כל אדם סביר יאמר שהסיכוי לתרחיש הנ"ל הוא אפסי. יש כבר המון תשתיות סביב המטבעות הקיימים, גופים אדירים שלא יירצו לראות את זה יקרה, ומעמד חוקי לא ברור. השאלה היא … האם אתם יודעים לשפוט כמה אפסי סיכוי ההצלחה.

נכון לכתיבת המאמר, ערך של ביטקוין אחד הוא פחות מ-5.5 דולר. בואו נבדוק את התרחיש שביטקוין יהפוך להיות 1% מכלכלת ארצות הברית בעוד כ-20-30 שנים. התוצר הלאומי הגולמי של ארה"ב ב-2011 היה בערך 15 טריליון דולר, ואחוז אחד ממנו הוא 150 מיליארד דולר. בתרחיש הזה, כל כלכלת הביטקוין שווה 150 מיליארד דולר. בביטקוין, בניגוד למטבעות אחרים, כמות המטבעות הכוללת סופית וידועה מראש, ועומדת על 21 מיליון מטבעות שיונפקו בעשרות השנים הקרובות. כלומר ניתן לדעת שבתרחיש זה, 21 מיליון ביטקוין יהיו שווים 150 מיליארד דולר, אז ביטקוין אחר יהיה שווה מעל 7000 דולר … אותו ביטקוין שנסחר היום ב-5.5 דולר. אם ביטקוין יהפוך באמת להיות המטבע העולמי הכולל והעיקרי, החישוב מראה שהשווי של ביטקוין אחד יהיה מעל מיליון דולר.

עכשיו, השאלה כמה סיכוי אתם מייחסים לתרחישים האלה. אם לאחר בחינה של העובדות, הגעתם למסקנה שהסיכוי של תרחיש כגון זה לקרות הוא באמת אפסי, אז כמובן שאין שום סיבה להשקיע במטבע. אבל, אם לדעתכם סיכוי של התרחיש הראשון לקרות הוא לפחות עשירית האחוז, אז סטטיסטית השקעה בביטקוין היא בעלת תוחלת רווח חיובית, וכמשקיעים רציונלים "כדאי לכם" להשקיע סכום מסויים בביטקוין. ידוע שבני אדם לא טובים במיוחד בהבחנה בין מספרים כמו 0.01%, 0.1% ו-1% … ההבחנות שאנחנו יודעים בדרך כלל לעשות הם בין "80-90%" ל-"50%" ל-"20%" ל-"כמעט אין סיכוי", כאשר כל מה שמתחת ל-5-10% נכנס בקטגוריה של "חסר סיכוי". השאלה כאן היא האם הסיכוי של ביטקוין להגיע להצלחה משמעותית הוא מעל או מתחת לעשירית האחוז. בחלק השני ננסה למנות גורמים אפשריים שיכולים לגרום לביטקוין להיכשל.